Zmiany prawne dotykające samochodów – dlaczego producenci montują coraz mniejsze silniki?

W przeszłości samochody były symbolami statusu: zaprojektowane tak, aby były imponujące, potężne i robiły wrażenie. W miarę upływu czasu samochody zmieniały zarówno swój wygląd, jak i znaczenie dla ich właścicieli, stając się bardziej praktyczne. Od przełomu wieków producenci samochodów zaczęli projektować coraz mniejsze samochody. Siły rynkowe, oszczędność paliwa, nowe technologie i wzrost zurbanizowanego życia przyczyniły się do produkcji mniejszych samochodów. Około 70% przestrzeni w samochodzie jest całkowicie puste, gdy jest on prowadzony przez jedną osobę, dlatego w najbliższych latach samochody mogą stać się znacznie mniejsze.

Mniejsze silniki

Jednym z powodów, dla których samochody stają się coraz mniejsze, jest fakt, że do ich napędu nie potrzeba już ośmiu cylindrów. Silnik o pojemności 1,4 litra może z powodzeniem generować wystarczającą moc dla większości samochodów, przy niższym zużyciu paliwa. W niektórych przypadkach dzisiejszy trzycylindrowy silnik o pojemności jednego litra jest mocniejszy niż czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra poprzedniej generacji. Technologia indukcji wymuszonej również staje się coraz bardziej wydajna i powszechna, co oznacza, że mniejsze silniki mogą osiągać zaskakującą moc. Turbosprężarki są stosowane w samochodach o wysokich osiągach od dawna, ale teraz, gdy technologia motoryzacyjna została udoskonalona i skondensowana do mniejszej postaci, można ją zastosować do produkcji bardziej tradycyjnych samochodów benzynowych. Rozwój ten był możliwy tylko dzięki udoskonaleniom w inżynierii i technologii motoryzacyjnej. Silniki są obecnie budowane ze stopów niklu zamiast z żeliwa, co oznacza, że silnik może wytrzymać i utrzymać wydajność w wyższych temperaturach. Modelowanie komputerowe umożliwiło tworzenie bardziej precyzyjnych części, które pozwalają budować lepsze silniki. Zaawansowane oprogramowanie może śledzić pracę silnika i regulować czas pracy zaworów w celu ich idealnej synchronizacji, czego nie można by osiągnąć bez oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.

Mały nie znaczy tani

Większe samochody są ciężarem w miastach i przestrzeniach miejskich. W związku z malejącą liczbą samochodów sprzedawanych najmłodszym, producenci samochodów szukają innych sposobów na maksymalizację zysków. W ciągu najbliższych 40 lat łączna powierzchnia światowych miast ma się potroić, a coraz więcej ludzi przeprowadza się do miast, aby poprawić jakość swojego życia. Producenci samochodów starają się wykorzystać ten rynek, oferując mniejsze samochody do codziennego użytku, którymi łatwiej poruszać się w miastach. Czy samochody mogą stać się jeszcze mniejsze? Coraz częstsze życie w miastach i coraz mniejsze rodziny wśród młodych ludzi sprawiają, że niektórzy projektanci chcą, aby samochody były jeszcze mniejsze – nawet dwu- lub jednoosobowe. Silniki mogłyby mieć pojemność zaledwie 660 cm3, a samochody mogłyby być wykonane z lekkich kompozytów. Zmniejszenie masy i ciężaru oznacza, że samochody będą wymagały mniej energii do poruszania się i wkrótce mogą przypominać raczej strąki niż samochody, jakie znamy.

Nowinki technologiczne

Jakie są nowości motoryzacyjne w najnowszych modelach samochodów? Podzespoły i sieci układów elektrycznych, które zapewniają zaawansowane systemy sterowania, unikanie kolizji, adaptacyjną kontrolę trakcji, wspomaganie utrzymania pasa ruchu, komunikację między pojazdami – są coraz częściej montowane w nowych pojazdach. Im bardziej skomplikowane są te komponenty, systemy i sieci w pojeździe, tym bardziej wzrasta możliwość wystąpienia usterek i związanych z nimi kosztów gwarancji i wycofania produktu z rynku. Dostawcy samochodów powinni udokumentować swoje obowiązki w zakresie testowania komponentów, systemów i sieci systemów elektrycznych oraz wyjaśnić granice swojej odpowiedzialności za testowanie i walidację na poziomie komponentu, systemu i pojazdu. Odpowiedzialność za projektowanie i walidację komponentów, oprogramowania i systemów nie zawsze jest jasna, zwłaszcza gdy wielu dostawców jest zaangażowanych w dostarczanie różnych komponentów sprzętu i oprogramowania oraz systemów w pojeździe. Szczególnie trudne może być zarządzanie podziałem odpowiedzialności i związanymi z tym kosztami gwarancji i wycofywania pojazdów z rynku w przypadku awarii tych elementów systemu.

5/5 - (1)